Hvad gør jeg ved en gammel uregerlig klatrerose?

Jeg overtager et hus i Frankrig, hvor der bl.a. er en gammel klatrerose, som ikke har været beskåret i mindst 10 år og har fået 4 meter lange skud. Den er fuldstændig uregerlig og spærer for alt. Jeg skal derned i påsken og har forestillet mig at beskære den, men har aldrig før haft med noget så stort at gøre. Hvad skal jeg gøre – og vigtigere – hvad må jeg ikke gøre?

Med venlig hilsen
Katarina, februar 2003

Svar

Det lyder som om de 4 meter lange skud er vildskud, så dem skal du fjerne. Når rosen er blevet så voldsom, må du også vælge nogle af de store tykke hovedgrene og fjerne dem, så du efterlade et harmonisk grenskelet fra bunden. Når du er kommet så langt må du vurdere hvor meget de så skal væk, og så følge almindelige beskæringsregler når det handler om beskæring af roser.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad gør jeg ved en gammel uregerlig klatrerose?