Hvad kaldes en Deutzia på dansk?

Jeg har købt en meget smuk staude – Deutzia scabra plena. Bag på billedet af stauden i fuldt flor, som var med i posen, står alt på tysk. Jeg vil gerne vide det danske navn på denne staude/busk.

Med venlig hilsen
Gitte Amstrup Winther, april 2002

Svar

Den plante du har købt er ikke en staude (urteagtige flerårige planter), men en prydbusk, altså en træagtig busk. På dansk kaldes alle Deutzia for stjernetop. Den du har købt bliver omkring 2 m høj, blomstrer i juni–juli med fyldte blomster som er rosa, men hvide indeni. Den hører hjemme i Østasien, men klarer sig glimrende hos os. Den bliver dog flottest hvis den står, så den får masser af lys.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad kaldes en Deutzia på dansk?