Hvad gør vi ved vores delvis visne gyldenlakker?

Sidste år såede vi gyldenlakker både i potter og på friland. Dem vi satte på friland er tørre i toppen, andre helt tørre. Nogle får skud forneden. Hvad gør vi nu? Har vi gjort noget forkert?

Med venlig hilsen
Kirsten Hansen, marts 2003

Svar

I har ikke gjort noget forkert. Gyldenlakker er toårige, og skal såes sommeren før blomstringen. Normalt får man kraftigere planter ud af at have dem på friland – selvfølgelig i passende afstand – mindst 20 cm mellem planterne. I potter kan man overvintre dem i drivhus og dermed få dem lidt tidligere igang. Til gengæld plejer det faktisk at være potteplanterne, der er mest udsat for udtørring.

Jeres udtørrede planter er enten gået til af frost eller decideret vandmangel. Det har været meget tørt meget længe. Det visne kan gerne klippes bort af æstetiske grunde, og er der liv omkring roden, skyder de nok derfra.

Vil I prøve igen i sommer med flere gyldenlakker, kan I jo dække med gran næste vinter. Det beskytter en hel del.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad gør vi ved vores delvis visne gyldenlakker?