Hvad fejler mine roser?

Vi har overtaget en ejendom i sommeren 2002. I haven er der mange rosenbede med forskellige rosensorter. De begyndte sidst i oktober at få sorte plamager på stænglerne og bladene faldt af blomsterne var stadig flotte ind i november. Jeg vandede dem hvert anden dag efter solnedgang og svag med hønsegødningsvand en gang om ugen. Nu (starten af april) er stænglerne helt indtørrede og knækker helt nede ved roden. Hvad sker der?

Med venlig hilsen
Thomsen, april 2003

Svar

Roserne lyder til at være angrebet af rosenstængelsyge, Coniothyrium sp. Ved angreb dannes rødlige eller mørkebrune partier på grenene, hvorefter skuddene visner bort. Normalt skæres angrebne områder tilbage til sundt ved, men hvis roserne går ud ved helt nede ved basis eller under podestedet er de færdige.

Sygdommen ses tit, når vinterdække eller andet matriale er lagt for tæt op af stænglen, så luftskiftet er reduceret. Overgødskning, i form af høj kvælstoftilførsel sent på året, kan desværre fremme angreb, da meget kvælstof nedsætter plantens evne til at modstå infektioner samtidig med at planten ikke når at afmodne ordenligt.

Rosenstængelsyge angriber oftest i vinterhalvåret, og i år er angreb relativt udbredte. Desværre var løsningen at tilføre gødningen i efteråret, hvor planternes vækst stagnerede, ikke den bedste.

De planter, der er i live skæres tilbage til under det angrebne sted, hvis det er muligt. Alt sygt ved fjernes. Nye knopper og skud kan sprøjtes forebyggende med generelt svampedræbende udtræk af hvidløg, timian, salvie eller padderokke, men sygdomsfrekvensen varierer fra år til år. Ved plantning af nye roser skal der plantes i frisk jord for at forebygge jordtræthed. Især buketroser er modtagelige.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad fejler mine roser?