Hvordan plantes klatreroser og klematis sammen?

Jeg skal plante en klematis ‘Hagley Hybrid’ og en klatrerose ‘Constance Spry’ således, at de står/vokser sammen.

Hvordan gør jeg? Hvor tæt må de plantes – og skal de plantes ved siden af hinanden eller foran og bagved? Er det for sent at plante, her først i november?

Håber virkelig på et hurtigt svar, inden frosten kommer. På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Jytte Bech, november 2015

Svar

Klatreroser og klematis kan være en fin kombination. Hvis det er en engangsblomstrende klatrerose, kan man vælge at plante en klematis sammen med den, der blomstrer før og/eller efter klatrerosen. På den måde får man en ekstra blomstring på samme plads. Især i en lille have kan det være en god idé. Men det kræver lidt mere omhu, end hvis de er plantet hver for sig.

Klematis ‘Hageley Hybrid’ og klatrerose ‘Constance Spry’ vil sandsynligvis blomstre med lidt overlap. Klatrerose ‘Constance Spry’ er engangsblomstrende og blomstrer fra omkring Sankt Hans og fire uger frem. Klematis ‘Hageley Hybrid’ er en sent blomstrende klematis, der blomstrer fra juli til september.

Begge kan med fordel plantes i november. Rosen må meget gerne være en barrodet rose. Se mere i artiklen:Plant barrodede roser.

Både klematis og roser skal plantes dybt. For klematis gælder det at overkanten af potteklumpen skal placeres 10 cm under jordniveau. For roser gælder det at podestedet skal 7–10 cm under jordniveau. Læs mere om plantning af roser i ovennævnte artikel.

Jeg ville vælge at plante rose og klematis ved siden af hinanden med 30–40 cm afstand. Sent blomstrende klematis skal hvert år skæres ned til 10 cm over jordniveau i januar–marts. Klatreroser skal beskæres og udtyndes i marts, inden væksten for alvor begynder. Her hvor de to er plantet sammen, vil det være en fordel at skære klematis ned i januar–februar og hive de gamle ranker væk, så man ikke risikerer at knække nogle af rosens nye skud af, der begynder at røre på sig engang i marts.

Når to planter vokser tæt sammen, må man altid holde lidt øje med, hvordan det går, så den ene ikke får kvalt den anden. Måske er det nødvendigt med lidt beskæring hen over sommeren. Det er også nødvendigt at binde lidt op; i særdeleshed klatrerosens nye lange skud.

Clematis montana sorter er alt for kraftige til at gro sammen med klatreroser, og det samme gælder den hjemmehørende Clematis vitalba. Men ellers er der uanede kombinationsmuligheder. Det kan også være flot når klatrerose og klematis blomstrer samtidigt.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan plantes klatreroser og klematis sammen?