Hvordan begrænser jeg nøkkeroserne i havedammen?

Kære eksperter,
Vi har en lille dam i haven, der er ca. tre meter lang, to meter bred og mellem en halv og én meter dyb. Der er for mange år tilbage plantet nøkkeroser i dammen. De seneste år er bladende begyndt at fylde så meget, at de dækker blomsterne, så man knap kan se disse. Hvordan udtynder man/beskærer nøkkeroser? Har læste et eller andet sted, at udtynding blot fører til endnu kraftigere vækst. På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Cristina Poblador, april 2003

Svar

Du bør tage hele planten op engang i begyndelsen af april, hvor du deler rodknolden, kaster det ældste væk, forærer de overskydende 3/4 og planter den sidste fjerdedel ned i bassinet igen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan begrænser jeg nøkkeroserne i havedammen?