Kan jeg flytte min hortensia over i surbundsbedet?

Jeg har en gammel hortensia. Det sted den står, er den ved at blive overvokset af en kristtjørn, som jeg gerne vil bibeholde. Når jeg flytter en hortensia, kan den så flyttes hen i et surbundsbed. Jeg er ved at udvide dette, og hvilken forholdsregler skal eventuelt tages, når jeg flytter en hortensia? Den er ikke særlig stor.

Med venlig hilsen
Søren Jensen, april 2002

Svar

Der findes mange arter af hortensia (Hydrangea). Er det en almindelig hortensia, Hydrangea macrophylla, trives den fint i surbundsbedet. Så vil blomsterfarven blive blålig, medens de ved neutral jord får rosa blomster. Alle hortensiaarter trives bedst i en luftig dybmuldet jord. Når den skal flyttes skal du få så meget rod med som muligt, og vand godt efter omplantningen.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan jeg flytte min hortensia over i surbundsbedet?