Hvordan får jeg reseda til at spire?

Kræver reseda nogen speciel behandling for at ville spire. Sidste år forsøgte jeg, og så var betingelserne virkelig dårlige: sået ovenpå en stenhård lerjord, næsten ingen vanding og kæmpetusindstråle af ældre dato til konkurrence. Umiddelbart har jeg tænkt mig at rive kompost ned i lerjorden, at sørge for, at der ikke er konkurrence fra stærkere planter, og så vande lidt mere end sidste år – men er det så nok?

Med venlig hilsen
Hanne Christensen, april 2002

Svar

Reseda er planter, som kommer fra de tørre, solrige egne omkring Middelhavet, hvor jorden er rig på kalk og mineralske stoffer. Man finder dem i naturen på de mest elendige steder, det vil sige på klippegrund og i stiv lerjord, men også i magert sand.

Ud fra dette kan man ikke vente, at plantens frø er særligt sarte, men jeg har selv oplevet, at de er meget langsomt spirende. Dertil kommer, at kimplanterne er meget små, så det er sikkert lyskravet, som er det afgørende for dem, og derfor har konkurrencen fra kæmpetusindstråle været for meget for dem. Og en ting mere, som ofte snyder én: frøenes oplagsnæring bruges langsomt, men sikkert, mens de ligger og venter på at blive sået. Kan det tænkes, at der er gået for lang tid, før du fik frøene i jorden?

Konkret vil det være en god ide fjerne lyskonkurrencen fra høje naboplanter. Og det er også godt at kultivere noget kompost ned i det øverste jordlag, så frøene kan ligge beskyttet i den første spiringsfase. Vanding virker bedst, hvis man vander – rigeligt – ca. 48 timer før såningen. 30 liter pr. kvadratmeter er passende, for så har resedaplanterne ikke behov for mere resten af sæsonen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan får jeg reseda til at spire?