Kan pæoner deles?

Jeg har et par spørgsmål vedr. pæoner.

Kan de deles? Og hvis de kan, hvordan og hvornår gøres det så bedst? Min mor har nemlig nogle pragteksemplarer, som jeg gerne ville overtale hende til at dele med mig!

Jeg har tænkt mig at placere dem i et bed for sig, som vil være ca. 1 × 2 meter stort og syd/øst vendt. De vil komme til at stå i læ. Er denne placering ok, og skal jeg evt. gøre noget ved jorden, som er en noget leret jord?

Med venlig hilsen
Trine Petersen, maj 2002

Svar

Paeoner kan sagtens deles, selv om der er mange myter om, hvor vanskelige planter de er. Det er godt at dele planterne om efteråret, når planten har samlet godt med energi i sine tykke rødder. Hvis man har en god stor livskraftig plante, kan man forsigtigt dele planten, og der vil fra hver del af den delte rod komme en ny plante.

Det kan godt tage et par år, inden de nye planter er godt etablerede, og der kommer blomster, men de rette betingelser vil hjælpe planten. I naturen vokser den på en stenet kalkgrund, med sol og vandrende skygge. I haven må man se at skabe betingelser, som ligner. Læ er godt, og den kan godt vokse i lerjord, men har så tendens til at blive for høj og overhængende. Så når man planter, er det en god ide at blande plantejorden med grus/sand, så den bliver mere luftig.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan pæoner deles?