Kan juniblomstrende stauder blomstre flere gange?

Kan stauder, der blomstrer først i juni, bringes til at blomstre igen senere på sommeren? Hvis ja – hvordan?

Med venlig hilsen
Karen Madsen, juni 2002

Svar

En del stauder kan blomstre flere gange om året. Når første blomstring er overstået, klippes blomsterstilken af, og planten vil så blomstre på ny i løbet af eftersommeren. Det bliver ikke en så voldsom blomstring som første gang, men smukt og enkelt. Det gælder f.eks. steppesalvie/staudesalvie, Salvia nemorosa. Det samme nummer kan man lave med sporebaldrian (Centranthus ruber), blåhat (Knautia arvensis), stjerneskærm (Astrantia major), ridderspore (Delphinium – hybrid), bakkestjerne (Erigeron sp.) m.fl.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan juniblomstrende stauder blomstre flere gange?