Kan jeg formere skud med brogede blade?

I min lavendelhæk er der kommet et gul-/hvidbroget skud. Kan man formere skuddet og få brogetbladede lavendler?

Med venlig hilsen
Eva Horn Møller, juni 2004

Svar

Umiddelbart gætter jeg på, at der er tale om lokal vækstforstyrrelse eller en virus, selv om sidstnævnte normalt iagtages over hele planten (systemisk) i form af mosaikmønster; der kan dog være tale om en lokal infektion, der endnu ikke har spredt sig til resten af planten. Men der kan selvfølgelig også være tale om en mutation, der har ændret plantens grønkorn. Er dette tilfældet vil du sandsynligvis kunne foretage vegetativ formering og få en ny broget plante, men spørgsmålet er, om stiklingen ikke bliver svagere; når ikke fotosynteseapperatet fungerer optimalt vil plantens evne til at udnytte lys være nedsat. Vær opmærksom på virusinfektion og prøv dig så frem.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan jeg formere skud med brogede blade?