Hvordan formeres Kleopatras Nål?

Jeg har et pragtfuldt eksemplar af Kleopatras Nål (hvid). Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan man formerer planten. Kan den f.eks. frøformeres? Jeg har ladet mig fortælle, at det tager ca. 3 år at lave en ny plante. Kan eksperterne bekræfte dette?

Med venlig hilsen
Ingelise Emanuelsen, august 2002

Svar

Kleopatras nål, som er arter eller krydsninger af arter i slægten Eremurus, kan både frøformeres og deles. Den letteste måde at formere den på er ved deling. Det skal gøres fra august til oktober, men man kan først dele planten, når den er blevet nogle år og har etableret sig. Du kan også godt frøformere den, men det kan tage 3–5 år, inden du har en plante i blomst.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan formeres Kleopatras Nål?