Hvordan dyrker man jasmin-natskygge?

Jeg har set en Tropæolum speciosum i et haveblad – en meget smuk klatreplante. Desværre stod der ikke noget om dyrkning m.m. Hvordan får man en sådan til at trives og hvor stammer den fra?

Med venlig hilsen
Jette G. Hansen, august 2002

Svar

Plantens danske navn er jasmin-natskygge. Det er en kraftig klatreplante, der under sydligere himmelstrøg kan blive op til 6 meter høj. Den skal dyrkes i potte, idét planten ikke tåler temperaturer under 5 grader C. Den overvintrer bedst et køligt og lyst sted i udestue eller lignende uopvarmet sted. Jasmin-natskygge kan sagtens dyrkes på terasse sommeren igennen, og selv om den trives bedst ved 18–20° C, tåler den fint en solrig og lun plads. Beskæring og ompotning skal ske tidligt forår. Det kan være en god idé at give planten en kraftig metaltråd at slynge sig om. Alle dele af jasmin-natskygge er giftig, præcis som de øvrige medlemmer af natskyggefamilien.

Umiddelbart kan jeg ikke slå op, fra hvilket land planten stammer, men ét af dens trivialnavne er ‘Chilean flame creeper’, hvilket sandsynligvis henviser til sydamerikansk oprindelse, muligvis Chile. Trivialnavnet refererer til, at planten kan optræde som generende ukrudt i buske og træer i andre dele af verden.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan dyrker man jasmin-natskygge?