Skal visne nøkkeroser fjernes?

I svarer altid så glimrende, så derfor vover jeg endnu et spørgsmål: Vi har et havebassin med blandt andet 4 nøkkeroser i. De blomster umådelig smukt i øjeblikket, men vi kom til at tale om, om man skal klippe den visne blomst af – på samme måde som jeg gør det med mine roser?

Med venlig hilsen
Kirsten Larsen, august 2002

Svar

Der er det om snakken, at den visne blomst vil blive til en frøstand, hvis den ikke bliver fjernet. Omvendt sparer man altså planten for at bruge kraft på at danne frø, hvis man fjerner de visne blomster. Men dels kan der jo være tale om fyldte nøkkeroser, som ikke sætter frø, og dels har jeg aldrig hørt om, at det skulle være nødvendigt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal visne nøkkeroser fjernes?