Hvad er et mariebær?

Hvad er et mariebær? Det bliver brugt til blomsterbinding.

Med venlig hilsen
Ingrid Nielsen, september 2002

Svar

Mariebær er en populær betegnelse for hyben af japansk klatrerose, Rosa multiflora. Det er kuglerunde hyben på størrelse med ærter, der har en lang holdbarhed inden døre, hvilket gør dem populære i blomsterkranse m.v. Selve rosen er en klatrerose, der bliver op til 6 meter høj, med små hvide til let rosa blomster. Rosa multiflora udgør sin egen rosengruppe og er stamfader til polyantharoserne, og dermed inddirekte til floribundaroserne.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad er et mariebær?