Hvordan gøder jeg min hortensia?

Vi har fået 3 hortensiaer i et bed med ret sandet jord. Vi er fra Ribe. Det er en hortensia, Hydrangea macrophylla‘Bouqet rose’. Jeg har hørt at de skal beskæres. Hvor meget skal de beskæres? Jeg vil også gerne vide lidt om gødningstypen og hyppigheden af gødning.

Med venlig hilsen
Jørn C. Fabricius, september 2002

Svar

Beskæres skal de, men først til foråret, når du kan se, hvor meget der er gået til i løbet af vinteren. Det er som regel meget passende at beskære hortensia samtidig med roserne.

Prøv at erstatte gødskning med en årlig topdressing. Brug f.eks. en blanding af lige dele sphagnum og harpet kompost. Men hvis du foretrækker »rigtig« gødning, kan det f.eks. ske ved at bruge ca. 10 g PK-gødning i april (samtidig med beskæringen) suppleret med ca. 10 g svovlsurt ammoniak midt i juli og ca. 10 g kalisalpeter midt i august. Alle mængder er beregnet til én kvadratmeter. Denne sammensætning tager hensyn til planternes skiftende behov hen gennem sæsonen, og den fastholder de sure jordbundsforhold, som giver de eftertragtede, blå blomster. Husk dog på, at ingen kunstgødning kan erstatte den føde, som kompost giver jordbundens gavnlige organismer.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan gøder jeg min hortensia?