Hvad hedder planten med en gylden fløjlsagtig blomst?

Jeg har en staude, jeg ikke kender navnet på. Den blomstrer lige nu her sidst i april. På forhånd tak!

Gyldenlak

En flot gylden fløjsagtig blomst. Foto: Pia Mogensen

Gyldenlak

Det er et ældre eksemplar med nedliggende forveddede stængler – men flot i blomst. Foto: Pia Mogensen

Med venlig hilsen
Pia Mogensen, april 2007

Svar

Den ukendte plante er gyldenlak, Cheiranthus cheiri. Det regnes ikke for en staude, selv om den kan overleve og komme flere år i træk. Det er faktisk det, man kalder en toårig, dvs. at den spirer frem første år, vokser sig stor, overvintrer og blomstrer først andet år. Derefter burde den teoretisk visne væk, men den er ofte mere sejlivet. Ud fra billedet at dømme har den flere år på bagen, da den har lange forveddede stængler. Gyldenlak er en af de få planter, som trives storartet inde langs en tør husmur. Den overlever antagelig fordi den står beskyttet inde i hjørnet.

Læs mere i artiklen Gyldenlak, hvor du også kan se nogle af de mange farver, gyldenlak findes i. Hvis man sår et brev blandet frø af gyldenlak, får man denne mangfoldighed. Man kan flere stedr købe frø i rene farver.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad hedder planten med en gylden fløjlsagtig blomst?