Hvad skal jeg gøre ved mine pæoner og ismene til vinter?

Jeg er ikke helt sikker på, om mine pæoners skal klippes ned her inden vinter, eller om de bare skal have lov at stå med blade? Og skal mine ismene op her til vinter?

Med venlig hilsen
Lene Gundsø, september 2002

Svar

Det er en god ide at lade sine pæoner stå med toppen på så længe som muligt, da det beskytter planten vinteren over. Med hensyn til ismene, som også kaldes Kejserindelilje, Hymenenocallis narcissiflora, så kan den ikke klare sig udenfor i det danske klima. Det gælder stort set både en kold og en våd vinter. Kejserindelilje løgene bør tages ind og opbevares tørt og frostfrit.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad skal jeg gøre ved mine pæoner og ismene til vinter?