Hvad er det for et insekt der lægger æg på mine martsvioler?

Sidste sommer opdagede jeg, at mine martsviolers blade var rullet sammen til hårde, sprøde »pølser« – en på hver side af bladet. De kan pilles af og knækkes midt over, så hårde er de. Det ser ud som om et insekt har lagt sine æg deri, og i dette tidlige kolde forår, er det svært at finde en violplante som ikke allerede er invaderet. Hvad kan det være og hvad kan jeg gøre? Det ser trist ud på violerne.

Med venlig hilsen
Marie Engling, marts 2003

Svar

Det du kan se, er med stor sandsynlighed angreb af violgalmyg, Dasineura affinis, eller stedmodergalmyg, ///Dasineura violae. Inde i de sammenrullede blade gemmer en lille puppe sig. Her har den ligget vinteren over. Når den klækkes, flyver galmyggen ud og lægger æg til den kommende generation. Ved meget stærke angreb dør planten. Der kan optræde opsvulmede blade med store gråblå galler.

Du gør følgende: Afklip alle angrebne blade og skaf dem grundigt af vejen enten ved at brænde eller nedgrave bladene dybt. Skulle galmyggene have forladt bladene (undersøg dette) bør du være ekstra opmærksom på at fjerne larver og angrebne blade så snart du ser dem. De voksne galmyg lægger æg på planternes yngste blade og larverne, der først er hvide, senere orangefarvede, gemmer sig i nye sammenrullede blade.

Stedmodergalmyg er primært knyttet til stedmoder og kendetegnes ved rosetagtige galler i skudspidserne. Den er knap så skadevoldende i haver.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for et insekt der lægger æg på mine martsvioler?