Hvilken bille angriber vores rucola, mizuna, kål og radiser?

Hej Havenyt,

Vi har fået masser af små gråsorte biller med »snabel« foran, der angriber vores rucola, mizuna, kål og blade på radiserne. De gnaver masser af små huller i bladene.

Vi tænkte, det var jordlopper men de hopper ikke. De kan til gengæld flyve.

Kan I hjælpe med at afgøre hvad det er, og hvad vi kan gøre for at forebygge og bekæmpe dem?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Niels Anker, juli 2023

Svar

Kære Niels,

Der er sandsynligvis tale om snudebiller.

De kommer ofte flyvende ind i haverne, når rapsen høstes, og de fordrives fra markerne, og der kan være rigtig mange af dem.

Selvom de er mange, har de heldigvis også mange naturlige fjender som fugle, skolopender, edderkopper, rovbiller og rovinsekter, der kan hjælpe jer med at begrænse deres antal.

Det kan derfor være en god idé generelt at sætte fuglekasser op, vandskåle, kvasbunker, blomster meget af året og bunddække forskellige steder i haven, så de naturlige fjender af snudebillerne tiltrækkes til haven.

Når det er sagt, så er de som regel i haverne i en begrænset periode, da de bruger dem som mellemstation fra markerne mod mere egnede levesteder.

Men vil I gerne gøre noget ved dem her og nu, er metoden helt manuelt at tage dem med fingrene og kvase dem. Da de ikke hopper, er de som regel til at fange.

I kan også prøve at lave en stærk te af malurt eller hvidløg, der sprøjtes på planterne med en forstøverflaske, så de får en anderledes lugt, og snudebillerne får svært ved at finde frem til dem. Det er dog mest virkningsfuldt, før de er ret mange i haven.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvilken bille angriber vores rucola, mizuna, kål og radiser?

Søg:

Støt Havenyt.dk