Hvad gør jeg ved smælderlarver i køkkenhaven?

Jeg har fået nogle små, gullige larver i min have. Jeg har hørt, det kan være smælderlarver, fordi der har været græsplæne før. Dette er andet år. Jeg opdagede dem i efteråret, da de havde spist næsten alle mine kartofler. (Øv, hvor var det kedeligt!)

Hvad kan man sætte i stykket, nogle siger løg og andre tagetes? Jeg ville gerne udnytte stykket, så er der andet, man kan sætte? Hvor længe varer smælderlarver? Kan man bekæmpe dem? (Uden brug af giftstoffer.)

Med venlig hilsen
Sven Arnold, juni 2002

Svar

Her er et problem, som det er værd at svare på: det løser nemlig sig selv. Billerne (for smælderlarverne er nemlig afkom af biller) lægger ganske overvejende kun æg i tæt græsbestand – græsplæner f.eks. Derfor vil larverne altid volde problemer, når man fjerner deres mad, nemlig græsset. Men da de når voksenstadiet på ét år, og da nye æg ikke bliver lagt i køkkenhavejord, så vil problemet stort set være borte på dette tidspunkt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad gør jeg ved smælderlarver i køkkenhaven?