Hvordan udryddes brændenælder på et større areal?

Vi har købt et hus med en stor gammel have der ikke er blevet passet i årevis. Udover det almindelige ukrudt har vi store områder med brændenælder, som gør, at vi ikke kan udnytte den del af haven. En del af området har været brugt til høns. Hvordan kan vi bedst kom af med alle de brændenælder permanent?

Med venlig hilsen
J. Lloyd, august 2002

Svar

Begge arter af brændenælde er indikatorplanter, der viser et højt indhold i jorden af nitrat-kvælstof. Det betyder, at arealet har været gødet kraftigt, og da jeg forstår, at man har holdt høns i haven, skal det nok være forklaringen. Så meget om problemets dybere årsag.

Den bedste måde at bekæmpe nælderne på er at lægge sort plastic ud over arealet i begyndelsen af april og så lade det ligge der i hele sommerperioden. Den grimme plastik kan eventuelt skjules med noget bark- eller vedflis. Denne flis vil senere gøre gavn, når overskuddet af kvælstof skal tømmes ud af jorden for at forhindre en ny invasion af nælder. Ved at kultivere flisen let ned i det øveste lag af jorden opnår man nemlig, at det meget kulstofrige materiale forbruger kvælstof under den omsætning, der går i gang. Men husk at lægge den mørke, smuldrende flis hen på komposten, når der er gået et par år, for ellers frigives kvælstoffet igen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan udryddes brændenælder på et større areal?