Forum

Kommentarer til »Kan halogenlamper bruges som tilskudslys til planter?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan halogenlamper bruges som tilskudslys til planter? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 10. februar 2004 kl. 7.17

Man skal være opmærksom på blandt andet følgende:

1) Neonrør med en angivet farvetemperatur på 33 anbefales som grolys.

2) Energisparepærer er baseret på samme princip som neonlyset og kan bruges til formålet.

3) Derfor kan en energisparepære, som svarer til en glødepære på omkring 100 watt, opfylde behovet for tilskudslys i et bed på op til 1 kvadratmeter.

4) Lampen bør anbringes i en afstand af omkring 30 centimeter over bedet. Øges afstanden til eksempelvis 50 centimeter eller derover, skal man vælge en kraftigere pære.

5) Vil man bruge tilskudslys i forbindelse med udvikling af blandt andet tomatplanter i en såkasse eller potter, kan en arkitektlampe eller andet tilsvarende armatur forsynet med en passende energisparepære være en løsning.

Husk afstand og vær opmærksom på, at blandt andet tomatplanter efter sagkyndiges erfaring kræver 6–8 timers mørke pr. døgn.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

2 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Hansen, 10. februar 2004 kl. 10.11

Kunne de ny Biolux Rør bruges til plasntelys? De har en RA-værdi 97. Sollys har en RA-værdi 100. e er set i nyeste brochure fra Bauhaus til priser fra 70 kr.

3 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 11. februar 2004 kl. 6.57

Som jeg har skrevet i et indlæg i Forum, hvor emnet plantelys er til debat, er det min agt at afprøve lampen i mit drivhus.

Men indtil videre er de prisbillige neonrør med en farvetemperatur på 33 (Phillips) de eneste, jeg kender med en dokumenteret effekt.

Se i øvrigt:
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/858.html

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

4 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Forslin, 18. februar 2004 kl. 7.59

Jag vet inte om jag tror så mycket på att ljuset måste ligga i det röd-blå spektrat. Kommersiella odlare använder ju högtrycksnatriumlampor som ger ett tämligen gult ljus. Det handlar nog istället mer om kvantitet än kvalitet när det gäller belysning till växter. Det viktigaste är att växten får tillräckligt starkt ljus. Belysningen kan strängt taget inte bli för stark.

Vänliga hälsningar
Vänliga hälsningar

5 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 19. februar 2004 kl. 8.19

Klorofyl fremtræder for os som grønt, netop fordi de rød-blå bølgelængder i synligt lys absorberes i cellen. Den grønne farve reflekteres. Der findes flere typer klorofyl, der supplerer hinanden, hvert med sit eget fotosynteseapparat i plantecellens grønkorn. Dette sikrer større effektivitet. Gult lys udgør en populært sagt blanding af de forskellige bølgelængder. En særlig type af bakterieklorofyl (alger) formår endda at omdanne energi fra det infrarøde spektrum, hvilket vil sige bølgelængde på mere end ca >720 nm.

6 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Forslin, 19. februar 2004 kl. 9.02

Det är tydligt att högtrycksnatriumlampor innehåller tillräckligt mycket ljus i det röd-blå spektrat för att växterna ska växa bra. Att ljuset trots detta ser gult ut måste bero på att ljusmängden i det gula spektrat överväger.

Andemeningen i mitt inlägg var att det måste vara bättre att ha tillräcklig ljusstyrka av "fel" ljus, än att ha för svag ljusstyrka av "rätt" sorts ljus.

I akvariesammanhang använder man gärna varmvita lysrör för att fiskarnas färger ska komma till sin rätt. Växterna mår trots detta bra och växer även om ljuset är relativt gult.

Vänliga hälsningar

Lars Forslin

7 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik, 5. marts 2004 kl. 12.19

Vær lige opmærsom på at rør med farve 33 som der bliver foreslået ikke længere er godkendt til at opholde sig i.

Dette betyder ikke at det er farligt, men i kontorer eller skoleklasser mm.er det ikke længere tilladt at bruge farve 33(2- pulver rør) men der skal bruges 80'er farver (3-pulver rør).

du kan sagtens bruge sparerør eller traditionelle rør i 80'er farver, men der
findes rør med en farve 77 som er specielt beregnet til plante og akvarie belysning.

8 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 6. marts 2004 kl. 10.01

Hvilken sagkundskab er ovennævnte information baseret på?

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

9 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig Andersen, 8. maj 2004 kl. 18.27

Nej, som udgangspunkt har almindelige halogenlamper ingen effekt som vækstlampe. For dokumenteret effekt skal du købe lamper, som er udviklet til formålet. Phillips er førende på markedet, men Osram producerer også pærer til hortikultur. Jeg har gode erfaringer med Phillips Master SON-T PIA. Jeg vil dog ikke anbefale sodium-lamper til stiklinger, men lysstofrør. Husk, at alm. lysstofrør ikke kan benyttes. Ej heller dem, som er udviklet til dekorationsbelysning. Ukyndige gartnere og byggemarkeder vil ofte sælge disse som vækstlamper. Det passer ikke!

Der er i øvrigt mange oplysninger og gode råd på Phillips' site om proffessionel belysning i forb. med plantevækst: www.eur.lighting.philips.com/int_en/prof/aa/horti/index.html
Læs evt. denne.pdf tekst om brug af kunstbelysning: www.eur.lighting.philips.com/int_en/prof/aa/horti/pdf/hor_c02_broch_int_final%202003%2011%2010.pdf

Held og lykke.

Stig Andersen

10 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Markus, 8. juni 2005 kl. 0.13

Jeg syntes det er et rigtig intersant emne. jeg er selv ved at blive gråhåret over, at jeg ikke kan finde en pålidlig vejledning til hvad lys planter behøver. der må da være spichalister der kan oplyse om hvad lys planter kræver og hvilken lys udbyder der kán tilbyde det? hvad er forskellen på alle spichelle plante lystofrør man kan købe? her som (osram bio, sylvania grow lux, philips farve 77 osv.

med venlig hilsen
markus

11 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Hoey, 30. august 2005 kl. 20.26

Jeg står overfor at indkøbe en lampe til at fremme væksten af chilifrugter (habanero)og tænkt om der er nogle der ligger inde med viden om dette område.

12 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nick, 16. september 2005 kl. 8.38

Sælges:philips son-t agro 400 watt armatur med 400 watt son-t plus pære. en rigtig vækstlampe til intensiv vækst på 1–2 m3 500 kr

13 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Webber, 7. februar 2006 kl. 9.20

Lyset skal være kraftigst ved 630nm og 470nm, da det er der fotosyntesen er højest. Det er også den vi opfatter som blåt og rødt lys. Blåt lys er bedst til vegge facen, og rødt lys er bedst til når planter skal blomstre. Hvis i skal se om et lystofrør er egenet er det ikke nok at se på farvetemperaturtallet, men i bliver nød til at finde ud af lamepens spektrum.

De stedet hvor man kan læse mest om lys og planter er faktisk typisk på sider for folk der dyrker cannabis (hampplanter). Cannabis planter bliver ofte dyrket indendørs om vinteren, og derfor går mange cannabisdyrkere meget op i lys.

Hvis i skal have kunstigt lys til jeres planter, vil jeg derfor foreslå jer at kigge på sider rettet mod cannabisdyrkning. Som fx www.rygegrej.dk. Der kan man købe flere forskellige energibesparende lamper, med det rette spektrum for planter.

14 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frits Svensson, 26. november 2007 kl. 18.22

Jeg har en dværgdadelpalme, der skal stå indendørs om vinteren, men det kniber med en passende plads med tilstrækkeligt lys,
Kan en energisparepære, som nævnt ovenfor bruges? eller er der andre muligheder?

15 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fredrik Lundin, 5. marts 2009 kl. 18.30

Er der nogen der ved om man kan bruge en Phillips Energy-lampe (sådan en til lysterapi) som tilskudslys til sine fremspirende planter?

mvh Fredrik Lundin

16 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lenny, 11. april 2009 kl. 16.37

Køb Repti glo. UVB 5.0 tropisk terrariums lampe.

Virker fint på mine h. planter. Ellers køb repti glo 10.0 UVB. Men findes kun i lystofsrør. ellers skal pøren have i mellem 3000- 6000 lumen i vækst perioden og 8000–12.000 i blomstringsperioden. ellers besøg siden som Vebber 14–15 skriver. Der står alt om lys...

17 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Hansen, 12. april 2009 kl. 14.01

Hvem er Vebber 14–15 skriver? Kunne du ikke skrive en mere præcis adresse.

Du kunne også angive i hvilken type forretning du har købt rørene og en ca. pris.

18 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mike, 20. april 2009 kl. 16.23

Hvad med at bruge diodelys?

Har set her at man kan få nogle LED pære der skulle være beregnet til planter:

www.prolys.dk/plante-akvarie-lys.html

Nogen der har erfaringer med dem?

19 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sille, 17. maj 2009 kl. 15.23

Nu har spørgsmålet været stilt to gange – om en lysbehandlingslampe – dem til vinter depression – kan bruges som vækstlampe. Men ingen har kunnet svare endnu.

Godt med masser af teknisk info – min lille hjerne kan bare ikke omsætte det det svar på ovennævnte spg. som jeg også er interesset i at vide.

Så måske en derude kan hjælpe blondinen?

20 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Hansen, 17. maj 2009 kl. 21.25

Mon ikke en gartner eller et firma med gartneriartikler vil kunne give et svar der kan bruges?

21 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 14. oktober 2009 kl. 0.59

Hej plante folk der er masser af plantelys der er ok,det kommer an på hvilken slags plante ud har.men akvarielys t5 er ok til stiklinger og ungplanter,eå er der tungstenslys,hps fra 150 til 600 w som er de bedste lamper på market,de fleste planter ska også have en form for npk og de ka tåle mere under vækstlys fordi der er varmere og meget mere konsentreret lys,,,husk højst 18 timers lys pr døgn og ned til 12 ttimer ca 40–60 cm fra planters top afhænig af sted osv go dag mvh plantemanden

22 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 14. oktober 2009 kl. 1.15

Erik hansen du tar på christania i lungeklinikken,den ligger lige ved alle boderne og der er lamper i 400 w og 600 w til 1500 og 1800 med pærer og der finder du den planteviden du muligvis søger,og der er allemulige plante ting,,god fornøjlse hehe 400 w lyser med 52.000 lumens pr 2m og 600 w med næsten doppelt så meget lys pr m2 nemlig 92.000 derfor er det de bedste plantelys der fås,sylvania philips og lugalox med den største lumens i det gule og røde spektra dvs blomster lys kan bruges som allroundpære blåt lys fås også i metal halid

23 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. oktober 2009 kl. 10.37

Jeg vil forslå alle at læse bogen Kunstlys og planteproduktion fra forlaget Gartnerinfo.

Men det er tør læsning...Søger man på Kunstlys og planteproduktion via Google er der masse af læststof.

24 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Burmester, 27. oktober 2009 kl. 19.45

Jeg er indehaver af en citrus-plante, der trives fint om sommeren på terassen. Problemet er dens opbevaring i vinterhalvåret. Jeg kan placere den ved de anbefalede 5–10 grader, men ikke under de optimale lys-vilkår. Hvilket kunstigt lys kan jeg installere og hvor meget skal den have i døgnet?

25 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Burmester, 27. oktober 2009 kl. 19.45

Jeg er indehaver af en citrus-plante, der trives fint om sommeren på terassen. Problemet er dens opbevaring i vinterhalvåret. Jeg kan placere den ved de anbefalede 5–10 grader, men ikke under de optimale lys-vilkår. Hvilket kunstigt lys kan jeg installere og hvor meget skal den have i døgnet?

26 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. oktober 2009 kl. 22.08

Hej Karin

En plante der vinteropbevares ved 5–10gr. behøver intet lystilskud da planten er gået i dvale.

Mvh. Svend Høst

27 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johs. Green, 26. februar 2010 kl. 10.44

Hej alle!!

Til brug ved såning af chili og tomat og m.a. har jeg en formeringskasse på 1m x 0,60m hvor jeg holder en temp på 26º så spiringen tager kun ca. 8 dage, når planterne er spiret
flyttes de under grolys 2 stk. lysrør, tændt med tænd og slukur 16 timer i døgnet, (SYLVANIA LYSRØR 36w/77
GROLUX ca. kr. 80,00 pr stk. Armature hos Harald Nyborg
ca. samme pris) ved hjælp af en almindelig stuetermostat
og en varmeblæser, holder jeg fra 13-15º i rummet.
Det har jeg gjort nu i 3-4 år og det virker perfekt.

Venlig hilsen

Johs.

www.elvvs.dk/articlelist.2201

28 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. februar 2010 kl. 12.19

Johs. Green!

Ja det ser flot ud , og det virker , men det ville virke endnu bedre hvis du tager skærmene af armaturene , de tager en del lys fra planterne , skærmene er til hvis man bruger armaturet udendørs , så det er stænktæt.
Husk at tørre lysrørerne af regelmæsigt med en fugtig klud med lidt opvaskemiddel på , der kommer hurtigt en belægning som også stjæler lys.

Mvh. Svend Høst

29 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johs. Green, 26. februar 2010 kl. 13.10

Hej Svend!!

Tak for tppet

Venlig hilsen

Johs.

30 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. februar 2010 kl. 20.41

Her i Herlev er der ved at åbne et firma ved navn "Leddenmark.dk" og efter , hvad jeg har kunne se på nettet sælger de nogle meget specielle pærer bestående af bl.a. lys dioder . Jeg har tidligere hørt, at der skulle komme nogle pære , som kunne give fantastiske lys og vistnok det tætteste man skulle komme dagslys og med mange års holdbarhed . Men hvad de koster aner jeg ikke .

De har sat et mega stort lysshow op over der, hvor de flytter ind og alle der køre forbi kan ikke lade være med at glo, da det er utrolig flot . Deres hjemmeside er ved at blive sat op og man kan begynde at ane havd det drejer sig om . www.leddenmark.dk/ . Så det er værd at holde øje med.

31 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. februar 2010 kl. 22.53

Som man kan læse andre steder på havenyt, er vi nogle stykker som har købt LED-lamper fra udlandet til vores planter - og planterne trives fint med det!

Jeg har overvintret nogle chili- og tomatplanter og har et hav af stiklinger nu, som bare venter på forår, så de kan rykke ud i drivhuset.

Det er helt sikkert fremtiden inden for plantelys - strømforbruget er jo voldsomt lavt. F.eks. har jeg nogle 15W spots, som hver dækker ca. 70 x 70 cm, og planterne får præcist det røde og blå lys, som de kan udnytte til vækst - det kan ses på dem!

De er ikke rørende billige endnu, men hvis det holder med den lange levetid vil de have tjent sig hjem et par gange undervejs i forhold til de mere traditionelle vækstlys...

mvh
Anja

32 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. februar 2010 kl. 22.59

Var lige en tur omkring leddenmark.dk - ingen plantelys endnu.....

Men det skal nok komme, jo flere, der efterspørger dem, jo hurtigere går det jo - spændende hvad priserne vil blive!

De fleste af mine er købt i England til nogenlunde rimelige priser, men man kan da håbe på, at det bliver billigere i DK.

33 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Hansen, 28. februar 2010 kl. 17.13

Hvor køber I pærene i England og til hvilken pris?
Herhjemme forhandles forskellige former for LED-pærer hos
www.henckel-gruppen.dk Her er priserne fra 250 kr. incl moms og opefter.
M.v.h.
Erik Hansen

34 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. februar 2010 kl. 22.32

Jeg køber ind her:

www.easygrowled.com/Home/tabid/36/Default.aspx

Deres grow spot på 15 W er lidt dyrere end Henckels - men der er også meget mere lys i den...

35 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 2. marts 2010 kl. 16.01

Der findes altså et godt og billigere alternativ til de ret dyre LED-lamper. De hedder MEGAMAN Plant Lamp W1215P og de koster ca. 80 kr og bruger 15Watt. De er tilpasset det lysspektrum som planterne har brug for og kan udnytte.
Jeg har selv købt LED-lampe fra england og har brugt den i en sæson men har nu købt 3 MEGAMAN lamper og kan foreløbig ikke se anden forskel en prisen.
Megaman er jo små kompaktløsrør med E27 sokkel, så de kan snildt bruges i f.eks. arkitektlamper eller lign. Jeg bruger aluminiumsreflektorer fra mine fotolamper og det fungerer fint.
Jeg skal prøve at finde et link til forhandlere i Tyskland - den følger senere hvis nogen har interesse i det.

36 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johs. Green, 2. marts 2010 kl. 16.12

Hej Gert O.

Ja! jeg er meget interesseret i belysning, hvis der findes et bedre alternativ end lysstofrør, jeg syntes også at led lys er for dyrt og en 50w Ufo Grow led lampe giver kun 2000 lumen.
det er for lidt i forhold til prisen ca. kr.1500,00

Venlig hilsen

Johs. Green

38 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. marts 2010 kl. 22.29

De der megaman lamper er også lysstofrør i compactform , det er dem vi også kender som sparelamper , jeg bruger dem selv , 30 w spare lampe 2-5 cm over hver plante (2750 lumen) .
Monteret i lamper med staniol som sender næsten alt lyset ned til planten . Pris 60 kr hos Harald Nyborg .

Mvh. Svend Høst

39 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Hansen, 2. marts 2010 kl. 23.22

Det er tydeligt, når man ser på denne debat, at foråret nærmer sig. Med hensyn til de Megaman lamper, så virker det temmelig tæt på planten at de skal hænge. Hvis man har et bord med småplanter, så skal der mange til, hvis lyset skal dække hele bordet.

40 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 2. marts 2010 kl. 23.32

Til Sven Høst
Ja hvis du læser hvad jeg skrev, så står der jo netop også at det er kompaktlysrør, men derfor kan du jo godt gentage det så vi alle forstår det !
Men det er noget vrøvl at det er det samme som vi normalt kalder sparelamper. For det er jo netop lamper som udsender lys i netop det farve- eller bølgespektrum som planterne har brug for. Derfor er de heller ikke egnede til almindelige belysningsformål.
Og hæng du blot dine lamper helt ned i planterne, men andre fagfolk anbefaler altså omkring 50 - 70 cm over planterne. Og DET VIRKER ! Uanset om du mener noget andet.
Og så har lamperne for øvrigt en estimeret levetid på mere end 10.000 timer, så det er også selv om man måske skal bruge nogen stykker, alligevel en begrænset udgift.

41 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. marts 2010 kl. 9.11

Gert !!!

Det jeg mente er at megaman lamper er af samme type som alm. sparelamper dvs. kviksølv udledningslamper , den eneste forskel er den fluorescent der afgør hvilket lys og bølgelængde som lamperne udsender.
Jo tættere belysningen er på planten jo mere lys vil planten få. Og det er ikke småting vi snakker om , citat :belysningen er omvendt proportional med afstanden i anden potens: det vil sige at hvis vi reducerer afstanden fra 50 cm til 12.5 cm så får planten 16 gange så meget lys , og du kan jo selv regne videre , der er virkeligt meget at vinde ved anbringe lamperne så tæt på planterne som muligt .
Planter kan aldrig få nok af kunstlys , da det sammemlignet med sollys ikke er ret meget.
Det gartneri som jeg har besøgt hang lamperne lige over plantebordene med de små nye planter (5-8cm ).
Nu har jeg ikke nævnt noget om lampe levetid , men da du selv tager det op , så mener det er mere realistisk med 7000 -8000 timer , det er nok lidt af en "gimmick" med 10000 brændetimer.

Mvh. Svend Høst

42 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johs. Green, 3. marts 2010 kl. 12.17

Hej Igen!!

De megaman lamper behøver du ikke købe i Tyskland, dem kan du købe i en dyrehandel, det er nemlig en lampe som er fremstillet til akvarier, Det er ikke en almindelig sparepære som der er nogen der tror. Jeg skal ikke gøre mig særlig klog, men jeg har læst mig til, at lamprm eller pæren om i vil ikke udsender ret meget hvidt lys, men plantelys hvad det er skal jeg ikke gøre mig klog på.

PS: Det blev bedre med lyset, efter glasset blev fjernet!!!

venlig hilsen

Johs.

43 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kion Larsen, 25. september 2010 kl. 8.04

Jeg har købt en 50W LED Vækstlampe hos et firma i Danmark den har 50 1 Watt's dioder. Jeg købte den fordi jeg ville prøve at få mine citron træer til at gro, men blev træt af lyset i vores udhus :-) ...... Firmaet hedder www.Led-lys.nu, men jeg kan ikke se hverken deres akvarie belysning eller lampe belysning inde på deres hjemmeside, det kan være de stadig kan skaffe det.....

44 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. december 2011 kl. 18.17

Faldt lige over denne gamle tråd og vil lige oplyse om, at det sidste indlæg blev indrykket af indehaveren af det nævnte firma - og at det heldigvis ikke eksisterer mere.

Så brug ikke tid på at lede efter dem - det var en gang Fup & Svindel A/S! Eller snarere ApS = A prøver Sgu...

Mvh
Anja

Nyt svar til emnet »Kan halogenlamper bruges som tilskudslys til planter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan halogenlamper bruges som tilskudslys til planter?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider