Hvilket materiale kan bruges som spærre i bunden af højbede?

Jeg vil gerne vil anlægge højbede, der har en form for spærre i bunden, således at planternes rødder forhindres i at nå ned i den underliggende jord. Findes der en eller anden form for fiberdug, der kan bruges? Jeg mener at have set, at der nogen steder ved etablering af indkørsler og flisegange lægges en dug under, der kan stoppe ukrudt i at komme op, kan noget lignende ikke bruges her?

Med venlig hilsen
Lotte Nielsen, december 2009

Svar

Det er rigtigt, at der findes produkter, der forhandles som fiberdug eller geotekstil. De er mere eller mindre effektive til forhinding af rodukrudt, men de kan ikke bruges til dette formål.

Når to jordmængder skal holdes adskilt, er det oftest, fordi man vil forhindre indsivning af uønskede, vandopløste stoffer, og det kan vævede produkter ikke klare. Dertil kræves helt vandtætte membraner, f.eks. af polyetylen eller polyacetat. Hvis man er bekymret for blødgøringsstoffer i disse plastprodukter, kan man i stedet vælge en membran af naturgummi (latex).

Sørg for, at der ikke opstår huller eller usvejsede samlinger i membranen, og sørg for, at der er et fald på mindst 1 cm pr. løbende meter hen over overfladen af den underliggende jord. Læg så membranen ud på et underlag af fibertex (for at beskytte mod skarpheder fra neden), og dæk den med et ca. 5 cm tykt lag af filtersand, som kan dræne overflødigt vand bort fra overjorden. Læg overjorden ud til sidst, og husk, at den ikke kan suge vand op nedefra. Den får med andre ord brug for vanding i tørre perioder.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvilket materiale kan bruges som spærre i bunden af højbede?