Hvordan forvandler vi vores indkørsel til frodig forhave?

Vi har et hus anno 1924, der på forsiden har en uskøn flisebelagt indkørsel.

Vi ønsker at fjerne nogle af fliserne og i stedet anlægge en græsplæne. (samt lidt buske, træer og bede)

Hvrodan griber vi dette an? Kan vi blot fjerne fliser og ligge jord oven på det underliggende stabilgrus? Skal grus etc. også fjernes?

Skal der jævnes?

Med venlig hilsen
Katrine, oktober 2016

Svar

Måske kan I bruge nogle af de gamle fliser andre steder i haven. De har typisk en patina, der gør dem mere anvendelige end nyt beton. Jeg tænker på som trædesten på en smal sti; som bund i et drivhus; som kant omkring nogle forhøjede bede?

Når de gamle fliser er taget op, skal alt stabilgrus også fjernes. Det er ikke velegnet til vækstmedie på sin nuværende, godt sammenstampede placering. Derimod vil stabilgruset kunne bruges i løs vægt, uden komprimering, til at lave et bed til stenhøjsplanter eller andre vækster, der kan lide den slags bund. Gerne et lidt forhøjet bed, og med sikkerhed for at der ikke kan være stående vand i rodzonen. Stabilgrus i løs vægt vil også være egnet til mange løgplanter, blot der ikke kan blive stående vand ved rødderne. Sandsynligvis kan stabilgruset også anvendes til iblanding i fed jord, der skal magres lidt.

I kommer nok ikke uden om at få tilkørt noget god jord til det område med fliser og stabilgrus, efter fjernelse af belægning og underbund. Medmindre der andetsteds i haven samtidig kan laves jordændringer, så I genbruger jeres egen jord. Hvad er så god jord? Det er desværre et begreb, det er svært at få styr på. Der skal held til at få leveret god jord. Jorden skal meget gerne være fri for rodukrudt, som skvalderkål, senegræs (kvikgræs), tidsler. Til gengæld er det sjældent lykken at få læs af harpet muld, da det typisk er død jord, der vil lægge sig tungt og klistret hen efter regn, uden nogen struktur. Måske kan I bede om at få adressen på der hvor jorden kommer fra, inden den bliver tilkørt jeres have. Tag så ud at se på jorden, og snak med regnormene, om den er ok.

På jeres flisebelagte område vil jeg gætte på at der er 6–8 cm fliser og 25–30 cm stabilgrus, evt. med noget sand under, der nok også skal fjernes. Når rendegraveren er i gang, så få den til at løsne jorden under det bortgravede grus og sand med bagskovlen. Det er en god måde at sikre sig at underjorden ikke er for kompakt. Ofte er det en bedre måde end at grubbe med en grubbetand.

Til græsplænen kan man måske nøjes med 15–20 cm overjord/muldjord, oven på en fornuftig underjord/råjord. Til buske og bede skal der nok 25–30 cm overjord. Til træer vil jeg anbefale lidt mere, afhængigt af hvor stort træet skal blive, og hvilket træ det er (hvordan vil rødderne udvikle sig?).

Når man har rodet med jorden, som I kommer til, så vil den i løbet af nogle måneder/en sæson falde lidt sammen. Sandsynligvis bliver der en del lunker (nedad) og buler (opad). Det gør ikke noget hvor der plantes buske eller træer, eller i mindre bede. Men en græsplæne med bjerge og dale er normalt ikke ønskværdig, i hvert fald ikke, hvis man planlægger at slå græsset med en græsklipper. Det er selvfølgelig afhængigt af hvad man ønsker at bruge plænen til, om den i det hele taget skal klippes.

Der er meget godt arbejde i et gammelt hus, – og i en gammel have. Til gengæld kan man være svineheldig med en gammel have, at der er vidunderlige vækster, små og store. Ikke mindst er gamle træer, særligt frugttræer, en stor gave.

Som altid vil jeg råde nye ejere af gamle haver til at vente med at omlægge haven, indtil man har set gennem et helt års forløb, hvad der gror, hvor henne. Sandsynligheden for at man finder guldkorn er ret stor, og desuden får man en helt anden og langt mere sikker fornemmelse for hvad man egentlig kunne ønske sig af ændringer og nye ting.

Så ro på; I skal jo bo der i mange år; det er vigtigere at gøre de rigtige tiltag, end at det skal gå hurtigt. Desuden er der sikkert nok at tage fat på med huset det første år.

Med venlig hilsen
Niels Junggreen Have
Landskabsarkitekt

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan forvandler vi vores indkørsel til frodig forhave?