Kan min naurhæk skade en mur?

Jeg har fået plantet en naurhæk 20cm fra en støttemur ned til min nabo.

Min nabo mener at hans støttemur vil vælte pga. Rødderne fra hække vil blive op til 10cm i diameter, og vil bore sig igennem beton.

Kan det virkelig passe?

Med venlig hilsen
Jonas, august 2017

Svar

Det er vanskeligt at give et konkret svar, når man ikke kender støttemurens udformning og højde samt tætheden af hækken. Desværre er det et ofte forekommende problem at støttemure påvirkes dels af jordtryk og dels af tilstødende beplantning. En støttemur skal altid udføres med smig, hvilket betyder at den øvre del er forskudt baglæns i forhold til den nedre del. På den måde optages og fordeles det bagvedliggende tryk bedst – altså skal det en større kraft til for at skubbe muren. Dertil kommer at bagstøbning, fundering og afdræning også er meget vigtig for at støttemuren holder sig pænest over tid og at risikoen for revner og sætninger i muren minimeres – eller helt undgås.

Afhængig af de konkrete forhold så er det slet ikke utænkeligt at træer, buske og hæk langs en støttemur vil påvirke dens stabilitet. Umiddelbart lyder en afstand på 20 cm også af meget lidt. Hvorvidt rødderne ligefrem vil bore sig igennem betonen er jeg dog ret tvivlende overfor, det skulle da kun være såfremt at betonstøbningen ikke er udført korrekt så der er revner, små huller mv. Når man oplever problemer med rødder, så er det i mange tilfælde fordi træerne har for dårlige vækstvilkår – eksempelvis mangel på plads, vandlidende jord mv.

Skønt rødderne formentlig vil søge ud til de tilstødende områder hvor der er vand, luft og næring, så må det også forventes over tid at den primære rodklump udvider sig og alt andet lige vil trykke på muren. Når alt dette er sagt så er det også for at påpege at der kan være mange andre medvirkende årsager til at en støttemur forskubbes end blot beplantning. I jeres tilfælde er det sikkert for sent at gøre, men hvis man er bekymret for rødderne og deres udstrækning så kan man med fordel udlægge rodbarrierer med ribber således at rødderne tvinges til at søge væk fra eksempelvis en støttemur og dens bagvedliggende konstruktion.

Afslutningsvis så er der altså også mange fine eksempler på beplantning langs støtte- og terrænmure, hvor der selv efter mange år ikke er sket nævneværdig påvirkning eller skade.

Med venlig hilsen
Martin Theill Johansen
Landskabsarkitekt MDL

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan min naurhæk skade en mur?