Hvilke planter skal vi vælge til et læhegn med varierende højde?

Vi har brug for at skabe læ i vores have op til terrassen, som vender sydøst. Vi forestiller os et levende hegn plantet i tre rækker. Hvilke planter vil egne sig til det?

Der er i alt fald mindst fem meter, der kan beplantes, evt. 10 meter om nødvendigt. Der må gerne være afstand mellem rækkerne udelukkende af klippehensyn. Højden varierer mellem 2 meter ved havudsigt og 2,5–3 meter.

Det må meget gerne være forskellige planter i rækkerne, eller i selve rækken.

Med venlig hilsen
H. Meinild, januar 2005

Svar

Vi vil foreslå, at I planter en blandet buskplantning. Det bedste resultat med hensyn til læ og naturligt udseende opnås, hvis I blander planterne i de enkelte rækker, og egentlig kun tager hensyn til at få de lavere arter i det område, hvor I skal have udsigten.

Et sådant hegn kan bestå af følgende:

  • Sargentæble, Malus sargentii, der er en vindfør og smuk busk, der kan holdes rimelig lav ved beskæring.
  • Surbær, Aronia melanocarpa, ‘Aron’, der har stærke høstfarver, og sorte bær, der er vellidt af fuglene om vinteren.
  • Fjeldribs, Ribes alpinum, ‘Hemus’, som er en god allroundbusk, der giver godt læ I bunden, og er tolerant overfor selv hård beskæring. Meget tidligt løvspring
  • Liguster, Ligustrum vulgare, ‘Atros’, en næsten stedsegrøn liguster, der både kan fungere I den lave og den højere del af plantningen.
  • Hunderose, Rosa canina, der er en fin vildrose, 2- 3,5 meter høj med lysrosa blomster og skarlagenrødt hyben.

I skriver, at I gerne vil have afstand mellem rækkerne for at kunne klippe. Vi vil råde jer til at plante med 1,5 meters afstand mellem rækkerne, og i øvrigt holde buskene nede i den ønskede højde ved at tynde dem ud med 2 års mellemrum i stedet for at klippe dem i toppen.

Med venlig hilsen
Anders Dam og Birgitte Løkke
Landskabsarkitekter

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvilke planter skal vi vælge til et læhegn med varierende højde?