Kan man bruge flis af bambus i haven?

Vi har flishakket en hel del bambus – kan vi anvende det i bedene, som man anvender normal flis?

Med venlig hilsen
Iben Lynge, marts 2005

Svar

Jeg har ingen praktisk erfaring hermed, men måske kommer der kommentarer til svaret fra nogen, der har prøvet at bruge det i praksis.

Bambus formulder jo som andet organisk materiale, bare meget langsomt, men det er jo godt, når det drejer sig om flis til jorddække.

Det er sikkert et problem, at de flisede stykker er meget skarpe, skarpere end almindelig træflis, og måske kan beskadige bløde skud, som skal op igennem flisdækket. Og af samme grund skal det ikke bruges steder, hvor det kan komme ud på gangarealer – specielt ikke hvis man elsker at færdes i bare tæer. Heller ikke på arealer hvor børn leger, er det en god ide at bruge det. Jeg ville anbringe det under buske væk fra havens færdselsårer og legearealer.

Noget helt andet er, hvordan farven på flisen er, og om den hurtigt farves mørk, så den falder godt ind i haven. Jeg kunne godt have en mistanke om, at en vil være lys og skinnede i lang tid. Men det aspekt, kan I jo selv prøve at vurdere, inden I lægger det ud i hele haven. Det giver jo som nyfliset træflis et helt andet udtryk end en mørk dækbark.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan man bruge flis af bambus i haven?