Hvilke opstammede træer kan bruges til en allé?

Vi er ved at lave ny indkørsel med fliser. Indkørslen er 23 m lang, og vi overvejer at plante træer (der er podet – ca 180 cm høje) på begge sider af indkørslen. Vores hus er rødt og i 2 etager. Vi er dog lidt nervøse for, at træer kan skygge på vores syd/vestvendte terasse. Har I et godt forslag, evt. til træer med en »let og luftig krone«

Med venlig hilsen
Helle, maj 2005

Svar

I skal ikke bruge træer, der er podet i 180 cms højde, da disse sjældent er sunde, og kun findes indenfor et begrænset udvalg af arter og sorter. Men I kan sagtens få træer, der er opstammede til 180 cm eller 200 cm. På disse starter kronen altså ved 180 eller 200 cm.

Vi vil foreslå jer at plante træer, der ikke bliver alt for store. Ved at vælge træer som fx. Tjørn, Paradisæble eller Røn vil I kunne undgå at skulle beskære træerne på længere sigt, og træerne vil således kunne stå med blomstring, frugtsætning og naturlig vækstform.

  • En god sort af Tjørn til dette formål kunne være Hanesporetjørn, Crataegus crus-galli, der har en tæt, men flad krone og flotte høstfarver.
  • Et par gode Paradisæblesorter kunne være enten Malus ‘Butterball’, der har en opret vækst, hvide blomster og 3–4 cm skinnende gule æbler, eller Malus ‘Brandkjaer’, der har en lidt bredere vækst, rosahvide blomster og 1,5–2 cm mørkerøde æbler.
  • 2 gode Rønnesorter kunne være enten Amerikansk Røn, Sorbus americana, der har en ret åben forgrening og smukke gule-purpurrøde høstfarver, eller Sorbus commixta, der har en ret smal kegleformet krone og flotte høstfarver.

Vil I ikke have træer med en markant blomstring og frugtsætning vil vi anbefale Naur, Acer campestre ‘Elsrijk’, som er et relativt lille, ensartet træ med klar gul høstfarve.

Med venlig hilsen
Anders Dam og Birgitte Løkke
Landskabsarkitekter

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvilke opstammede træer kan bruges til en allé?