Kan man bruge skifer til udendørs belægning?

Jeg overvejer ny terassebelægning af natursten i stedet for de noget spegede betonfliser. Skifer forekommer mig som et smukt materiale, der i kløvet kvalitet vil gå godt i spænd med resten af haven. Spørgsmålet er, om jeg kan bruge enhver kløvet skifer – eller om der er forskel på skifer i forhold til udendørs brug. Skifer er jo et »naturligt« udendørs forekommende materiale, men da det er en dyr belægning, ville det være ærgeligt med frostsprængninger eller andre overraskelser.

Med venlig hilsen
Mitzi Thimmer, september 2005

Svar

Skifer kan godt anvendes som belægningsmateriale, og det kan udgøre en meget smuk belægning. Skifer er som du selv skriver et naturligt forekommende materiale, og derfor er det svært at sige noget kategorisk om risiko for frostsprængninger ved brug af skifer.

Alle bjergarter varierer naturligt i kraft af deres mineralsammensætning, og der kan være markante forskelle fra den ene forekomst til den anden. Det er karakteristisk for skifer, at det er let at spalte, og i det forhold ligger der selvfølgelig en indikation af, at der vil kunne forekomme afspaltninger, når vand, der trænger ind mellem de enkelte lag, udvider sig i frostvejr.

Du er nok nødt til at træffe afgørelse ud fra et konkret produkt, som du så kan få leverandøren til at vurdere i forhold til udendørs belægning. En slebet eller poleret overflade på skiferen vil formindske risikoen for afspaltninger betragteligt, men det bliver alt for glat at færdes på, og må frarådes. Skifer findes i lighed med mange andre naturstensfliser både som såkaldte brudfliser (med groft kløvede kanter) eller som savede fliser.

Hvis du vælger at anvende et så kostbart (men i modsætning til beton stort set uopslideligt) materiale som skifer, vil vi anbefale at du får en fagmand til at etablere belægningen. Det er nemlig ikke helt enkelt.

Med venlig hilsen
Anders Dam og Birgitte Løkke
Landskabsarkitekter

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan man bruge skifer til udendørs belægning?