Hvilken belægning er handicapvenlig til gårdsplads?

Vi er ved at lave indkørsel og gårdsplads, så vores bandicappede dreng på 7 år bedre kan komme rundt. Vi har lavet en bred sti på 1,2 m rundt på hele gårdspladsen, en terrasse samt en holdeplads til bilen udenfor huset, ialt ca 150 m². Nu er vores problem, hvad gør vi med resten? Gårdspladsen er på ca. 400 m², indkørslen ca. 200 m².

Farvemæssegt vil mørke granit skærver passe os godt, men det dur ikke, når vores søn falder eller kravler. Han kan selv gå, dog lidt usikkert og bruger indimellem rollator.

Man kan vel ikke bruge stenmel, når der køre biler på gårdspladsen?

Håber I kan hjælpe os.

Med venlig hilsen
Betina Schmidt, september 2006

Svar

Slots- og Ejendomsstyrelsen har for 3–4 år siden udviklet et materiale, der hedder »Slotsgrus«, som er til brug på stier og veje i de store og små parker rundt omkring. På Sjælland produceres og sælges det af Stenrand grusgrav mellem Holbæk og Kalundborg. De har 5 års eneret på navnet, men ikke på grusblandingen. Her i Jylland har jeg fået Andreas Jensen Sten og Grusforretning i Aabenraa (tlf. 74613417) til at lave det samme grus, som de så ikke må kalde »Slotsgrus«, men »Herregårdsgrus« lyder da også meget pænt.

Gruset er meget velegnet til handicappedes færdsel. Læg det ud i et lag på 10–15 cm, hvorefter det tromles, helst mens det er lidt fugtigt.

Med venlig hilsen
Niels Junggreen Have
Landskabsarkitekt

Kommentarer

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvilken belægning er handicapvenlig til gårdsplads?