Kan man se forskel på han- og hunplanter af Ginkgo biloba?

Først må jeg fortelle at jeg i en del år har drevet forsøk med å få busker og trær fra middelhavs og ellers rundt omkring i verden til å overleve den norske vinteren. Det har da gått med vinning og tap, men ved nye forsøk har det lykkes ganske bra. Det største problemet jeg har hatt, er å få kjøpt plantene, for selv om jeg kjenner mange rundt på de forskjellige planteskolene, har de ikke vært altfor ivrige til å hjelpe meg til tross for at jeg ikke forlanger nye planter gratis fra dem, om det ikke lykkes meg.

Når det gjelder Ginkgo biloba, har jeg vært plaget med at endel av årsskuddene har frosset tilbake. Jeg har forsøkt flere metoder med isolering bl.a. uten å lykkes. I vår klipte jeg ikke de frosne skudd bort, for å se hvordan det vil gå. Men er om navnet på hann og hunn trær, eller har dem ikke noen skjærskilt navn? Ingen har kunnet svare meg på det, og jeg skulle gjerne fått kjøpe begge kjønn.

Med venlig hilsen
Aasmund Johansen, december 2002

Svar

Tempeltræ, Ginko biloba, er tvebo. Det vil sige, at han og hunblomster findes på forskellige træer. Det kan være umuligt at opklare, om det er en han eller en hun man står med, da kønnenes løv er ens og blomstringen normalt først begynder i en alder af 20–30 år. Det er temmelig pladskrævende at lade flere individer vokse sig store for så at opdage, at det er det »forkerte« køn. Men der findes en række handelsnavne, der i hvert fald på det amerikanske marked ofte sælges som hanplanter: ‘Autumn Gold’, ‘Fairmount’, ‘Lakeview’ og ‘Princeton Sentry’. Det er muligt, at du kan skaffe en af dem et sted, muligvis via internettet. Du bør dog være opmærksom på nationale norske importrestriktioner, da jord kan bære fremmedartede sygdomme og skadedyr med ind over grænsen. Derfor kan det være en fordel at lade en planteskole importere for dig. Ulovlig import straffes ofte temmelig hårdt.

Det er ikke muligt at se forskel på Ginko biloba nødder, hvilket køn der er tale om. Hunplanternes modne frugter lugter grimt (af harsk smør), og huntræer bør ikke placeres for tæt ved vinduer eller terrasse. En anden mulighed er at tage stiklinger fra hhv. hun og hantræer, så du ved hvad køn du står med fra begyndelsen.

Ginko biloba bør tiltrækkes indendørs under beskyttede forhold og plantes ud det følgende forår. Tilbagefrosne skud bør du fjerne (april), så nye knopper tvinges til at bryde og veddet ikke svækkes af infektion (Ginko er nu ret modstandsdygtig). I planteskoler er det almindelig praksis at beskære unge planter en smule, hvorimod voksne individer sjældent har behov for beskæring. Helt små planter bør ikke overvandes.

Med hensyn til planteskolernes hjælpsomhed kan der være store forskelle på kvaliteten (danske forhold). Ofte betaler det sig, ikke at vælge havecentre, men i stedet specialicerede planteskoler og opformeringsstationer. Nogle gange betaler det sig også at alliere sig med en gartner i en botanisk have eller på universitets botaniske/jordbrugsvidenskabelige institut.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan man se forskel på han- og hunplanter af Ginkgo biloba?