Er ringning godt for træet?

I kolonihavebladet anbefales ringning til at begrænse frugttræers vækst, så man slipper for at save dem »ned« hvert år (hvis man har fået plantet for stort). De anbefaler at skærer en ring hele vejen rundt på 3–5 mm og fjerne barken hele vejen rundt. Kan det virkelig passe? Og hvis det passer – er der så ikke nogen skadevirkninger? Flere sygdomme f.eks?

Med venlig hilsen
Gitte Tjørnehøj, april 2003

Svar

Det kan bestemt ikke passe! Hvis – og jeg siger udtrykkeligt: hvis – man absolut vil bruge den hårde metode, som ringning er, skal det gøres på én af følgende måder:

  1. Man fjerner en strimmel bark helt ind til det grønne vækstlag halvvejs rundt om stammen. Strimlen skal være ca. 1 cm bred.
  2. Eller man gør det samme og supplerer ved at flytte et par cm højere op og fjerne en tilsvarende strimmel halvvejs rundt fra den modsatte side.

Man kan hæmme træers vækst ved at skade dem. Det kan ske ved at beskære dem, ved at ringe dem eller ved at kappe større eller mindre dele af rodnettet over.

Skadevirkningerne af at ringe et træ svarer i ét og alt til andre former for stress: nedsat vækst, visne skudspidser, øget modtagelighed for angreb af svampe og skadedyr – og dertil en øget tilbøjelighed til at blomstre og sætte frugt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er ringning godt for træet?