Er der harpiks i egetræ?

Jeg har lige fået læreplads som snedker, og jeg skal gå under en svend, der hårdnakket påstår, at der ikke er harpiks i egetræ.

Det lyder dog ikke helt rigtigt i mine ører, idet jeg ville påstå at have mærket harpiks i forskellige fældede egetræer gennem tiden.

Så… Er der harpiks i Egetræ?

Med venlig hilsen
Lukas J. Q. Frydenlund, december 2022

Svar

Kære Lukas,

Jeg vil tillade mig at lade en af vores tidligere og meget kompetente eksperter Sten Porse gentage et svar, han gav tilbage i 2003 om næsten samme spørgsmål:

»Den rigtige harpiks, dvs. den der indeholder terpentin, den findes kun i nåletræerne. Hos dem er det en gammel udvikling, som de har haft fordel af i millioner af år. Tænk bare på de insekter, der blev fanget i den harpiks, der senere blev hærdet og omdannet til rav.

Når det er sagt, skal man måske tilføje, at nogle løvtræer kan afgive noget, der ligner harpiks. Det gælder f.eks. kirsebær, fersken og blomme, hvor det kaldes gummiflåd. Men også planter som hjortetaktræ, ambratræ og parykbusk sveder en saft ud, der ligner harpiks mere eller mindre.«

Jeg kan tilføje, at nogle løvtræer, herunder også egetræer, kan danne nogle klæbrige stoffer i forbindelse med forsvar eller sårheling efter angreb af insekter, svampe m.m. Endelig indeholder alle træer en form for saft, men det er kun nåletræerne, der har den klassiske, klistrede og karakteristisk lugtende harpiks.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er der harpiks i egetræ?

Søg:

Støt Havenyt.dk