Hvordan ser man forskel på hestekastanjer og ægte kastanjer?

Vores spørgsmål går på, hvordan man overhovedet kan kende forskel på hestekastanjer og ægte kastanjer – eller rettere, om det man har stående i haven egner sig til spisebrug.

Med venlig hilsen
Sanne Andersen, oktober 2004

Svar

Det mange kalder kastanje er i virkeligheden almindelig hestekastanje, Aesculus hippocastanum. De bruges til tændstikdyr og er kendt af alle børn. Dette træ er giftigt, og kan – når der indtages store mængder frø eller frøskaller medføre angst, feber, bevidsthedsforstyrrelser og i værste fald åndedrætslammelse. Der sker indre skade på de røde blodlegemer. Forgiftninger er dog yderst sjældne, ikke mindst fordi kastanierne smager »ad Pommeren til«. Botanisk kendes hestekastanje på sine brede kroner og hvide (eller rødelige) oprette blomster, der næsten sidder som lys på træet. Bladene er store og 7-fingrede.

Ægte kastanje, Castanea sativa, er mindre almindelig og dyrkes primært som prydtræ i Danmark. Her er klimaet normalt for koldt til, at der udvikles spisekastanjer, som de f.eks kendes fra Frankrig. Desuden kan der være bestøvningsproblemer, hvis der er langt mellem træerne. Bladene er store og aflange, men savtakkede. Træet er beslægtet med bøg og eg (bøgefamilien, Fagaceae) og blomstrer i højsommeren.

Som med alle andre planter: Er man i tvivl, bør man ikke man spise af frugten!

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan ser man forskel på hestekastanjer og ægte kastanjer?