Hvorfor visner min kaprifol allerede ned i juli?

Jeg har en stor flot kaprifol. Den blomstrer allerede i maj i lyse gule og lidt rosa farver. Den sætter grønne skud meget tidligt om foråret – men den visner sandelig også meget tidligt. Allerede i starten af juli bliver bladene spættede af brune pletter, og på et par uger er alle bladene blevet brune, derefter sorte og alle faldet af! Det ligner stråleplet uden det orange/gule.

Resten af sommeren står den som en stor visnet skulptur midt i haven – den pynter mildt sagt ikke. Et år klippede jeg den helt ned, den kom grøn op igen året efter, og blomstrede fint følgende sommer. Men så startede den nedvisningen igen.

Hvad fejler den, og især hvad kan jeg gøre? Jeg har lige her først i august klippet den helt i bund igen. Kan jeg forebygge det denne gang?

Med venlig hilsen
Elisabeth Lange, august 2002

Svar

Det sygdomsbillede, du beskriver, er ikke særligt typisk. Årsagen kan ligge i mange ting, men der er næppe tvivl om, at den skal søges i rodnettet. Prøv at gå efter i tankerne, om planten står under følgende forhold, som alle kan medvirke til, at bladene tørrer ind og får svampesygdomme:

  • Våd og udrænet jord.
  • Ofte gentaget beskadigelse af rodhalsen.
  • Gnavende dyr ved jordoverfladen – eller lige under den.
  • Dårlig tilbinding.

Hvis det bestemt ikke kan være nogle af disse ting, kan det tænkes, at planten er angrebet af en eller flere rodbrandsvampe. I så fald bør planten kasseres helt. En eventuel ny plante må sættes et andet sted i haven.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor visner min kaprifol allerede ned i juli?