Kan jeg gøre noget for min døende hængebirk?

Vi har en måske 20 år gammel hængebirk, der ganske langsomt er ved at gå ud gren for gren. Kan der gøres noget, så vi stopper denne udvikling, der har stået på 2–3 år.

Med venlig hilsen
Karsten L. Jensen, august 2002

Svar

Amerikanske forsøg har vist, at af alle de ting, man kan finde på at gøre for et træ, dér er tilførsel af topdressing det mest virkningsfulde. Lav en blanding af lige dele filtergrus og harpet kompost og læg et lag på 2–3 cm ud i hele drypzonen. Gentag dette hvert forår i april.

Ganske vist kan man jo ikke vide, hvad det så egentlig er, der ødelægger træet. Mistanken må rettes mod ændrede og forringede jordbundsforhold (dårligt dræn, påført jord, afgravning, overgødskning). Hvis det er åbenlyst, at der er sket sådan en forringelse, bør man naturligvis gøre alt for at afhjælpe den, før topdressingen kan komme til at gøre sin virkning.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan jeg gøre noget for min døende hængebirk?