Hvad kan man plante som læ for drivhus?

Jeg bor på landet og har et drivhus, som ligger helt frit ud til åbne marker på 3 af siderne, og i sidste storm røg der nogle ruder.

Hvad kan jeg plante som »hæk/læbælte« omkring drivhuset, uden at det går ud over solen til drivhuset. Jeg er selvfølgelig indstillet på klippe hækken/læbæltet, hvis det er nødvendigt, men helst noget som er vedligeholdelsesfrit.

Der er kun et 2 meter bredt bælte græs frit omkring drivhuset, så kommer hestefolden, så det er ikke muligt at plante noget længere væk end maks. 1½ meter. Drivhuset ligger med frit udsyn til øst, vest og syd. På nordsiden er der høje gamle pile- og poppeltræer. Det vil sige, at der skal plantes mod øst, vest og syd. Dog er det nok vestenvinden som vil være værst, den kommer ude fra rigtig store åbne marker.

Gode forslag modtages med tak.

Med venlig hilsen
Gitte Jensen, november 2006

Svar

Når der, som du beskriver, kun er begrænset plads mellem dit drivhus og hestefolden, er det naturligvis vanskeligt at få god lævirkning omkring drivhuset, uden at beplantningen kommer til at skygge for meget.

Derfor synes jeg at du skal begrænse dig til at plante mod vest, hvor de værste blæsevejr normalt kommer fra. Sammen med det eksisterende pile/poppelhegn mod nord vil det give god læ, og du kan så stadig få fuld sol fra øst og syd.

Jeg vil foreslå at du planter en hæk af Navr, Acer campestre, der er meget vindstærk, og fint tåler klipning. Du er nemlig nødt til at holde hækken klippet, både for at holde afstand til drivhuset og hestefolden, men også for at få en god tæt hæk, der kan give læ selv om der kun er den ene række planter.

Du kan godt nå at plante hækken i år, faktisk er det lige nu rigtig fint plantevejr. Du kan købe hækplanterne i størrelsen 80–100 cm, og plante 4 stk pr. meter.

Med venlig hilsen
Anders Dam og Birgitte Løkke
Landskabsarkitekter

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad kan man plante som læ for drivhus?