Hvor tæt på skel må en landmand dyrke?

Jeg vil gerne vide, hvor lang afstand skal en landmand holde fra en husvæg og vejkant.

Med venlig hilsen
Arto Kangas-Kærki, januar 2015

Svar

Som grundejer må du dyrke til skel. Det gælder også landmænd. Går skellet ved grøftekanten er det dertil. Mange steder pløjes der rigeligt tæt til grøftekanten, og en del steder er grøftekanten ret smal. Mange steder har kommunen placeret skelpæl langs grøftekanten.

Landmanden må ikke dyrke til skel ved vandløb og søer. Her er fastsat regler for en 2 m dyrkningsfri bufferzone.

Hvis der er en hæk i skel, må landmanden heller ikke pløje jorden helt ind til hækken. I hegnsloven står der: »Den til hegnet stødende jord må ikke behandles eller benyttes således, at hegnet derved beskadiges«.

Hvis skellet går helt ind til en mur, ved jeg ikke, om der findes en lignende regel som med hæk, at dyrkningen ikke må beskadige fundamentet. Jeg kan ikke huske at have set dyrkning helt ind til en bygning, men man ser meget tit dyrkning ind til en halv meters afstand – sikkert så tæt på, som det er muligt at køre med landbrugsmaskiner.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Hvor tæt på skel må en landmand dyrke?