Hvorfor har de nyvaskede drivhusvinduer en hvid film?

Jeg har forsøgt at rengøre mit drivhus. Desværre valgte jeg ikke at investere i en god drivhussæbe, men brugte i stedet for sæbespåner opløst i varmt vand. Dette har resulteret i at alle mine ruder nu er belagt med en hvid film, og det ser ikke kønt ud. Jeg har vasket det igen – denne gang med brun sæbe. Det fjernede dog ikke den hvide film, og nu vil jeg gerne høre hvad jeg kan gøre?

Med venlig hilsen
Lisbeth Løvschall, maj 2011

Svar

Drivhusvinduer vasker man ikke med brun sæbe (eller sæbespåner) for udseendets skyld, men fordi det er med til af aflive evt. sygdomskim og skadedyr i revner og sprækker.

Vinduer vasket med sæbespåner eller brun sæbe bliver ikke skinnende blanke, men kan få en hvidlig film. Det bliver særligt udtalt, hvis sæbevandet når at tørre ind, inden der skylles efter med rigeligt vand. Det er derfor en god ide at vaske drivhus på en overskyet dag, gerne med stille vejr, hvor der sæbevandet ikke når at tørre op.

Den hvide film nedbrydes, så efter en tid er den ikke så synlig mere. Snart er lyset desuden så stærkt, at det er en fordel med lidt mindre lys til planterne – faktisk er der nogle drivhusejere, som sætter skyggegardiner op eller kalker nogle af ruderne. Den hvide film har de næste måneder ikke så stor betydning for planternes velbefindende.

Det er nok mere et spørgsmål, om du kan leve med det. Du kan antagelig pudse det hvide lag væk – du må eksperimentere lidt med de midler du har i huset, men det er en dårlig ide at bruge diverse rengøringsmidler i vandige opløsninger, så det kommer ned i dyrkningsjorden.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvorfor har de nyvaskede drivhusvinduer en hvid film?