Kan man spise befrugtede hønseæg?

Ved morgenbordet, hvor vi fik æg, kom vi til at diskutere, om man kan spise alle æg. Altså kan man spise et æg, selvom det er befrugtet, hvis man blot er hurtig nok og har fået det samlet ind, inden fostret når at udvikle sig?

Hvordan kan man vide, om ægget er befrugtet (er godt klar over, at der skal have været en hane til stede:) Er det når hønen er skruk? Kan en høne være skruk, hvis ægget ikke er befrugtet.

Vi har bare været inde og google for at finde svar på vores spørgsmål. Vi er derfor ikke medlemmer af foreningen, men håber på et svar alligevel.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Birgitte Jørgensen, januar 2010

Svar

Først vil jeg opfordre Jer til at melde Jer ind i foreningen. Det kan der være mange gode grunde til.

Med hensyn til æg, så lyser man gennem dem med en speciel lampe for at se om befrugtningen er lykkedes, når de skal bruges til udrugning af kyllinger.

Eller omvendt for at undgå, at de først synlige tegn på et foster har udviklet sig. Jeg er så gammel, at jeg har været vant til, at der var synlige befrugtninger. De æg, jeg har, viser aldrig tegn på synlige befrugtninger selvom hønsegården nogen gange nærmest er en hansegård og et frugtbart fuglehorehus.

Med andre ord går der »et stykke tid« (flere uger), før det kan ses – og kan det ses, og ser man et eller andet brunligt, når man slår ægget ud eller spiser det blødkogt eller hårdkogt, så spis endelig videre. Mennesket har overlevet på det i årtusinder. Skulle der viser sig noget større, så overvej hvordan I samler æg ind, og hvordan hønsene får lov til at lægge æg. Æg skal lægges i redekasser, som tømmes hver eller hver anden dag. Ligger æg og roder, og har de ligget for længe, kan der ske noget, der er meget værre end at få øje på et foster, nemlig at en salmonellainfektion har udviklet sig -
musetyfus hed det i gamle dage.

Og husk nu at der skal en høne til at sætte gang i fosterudviklingen. Fra naturens side lægger høns æg dagligt i en hob, og når der er nok, lægger de sig på dem. D.v.s. æggenes alder er meget forskellig op til måske 3 uger, og de er stadig friske og klar til, at hun lægger sig og holder dem varme (= ruger). Først da går det løs inde i alle æg, og endda så synkront, så de udruges stort set samtidig. Det ved enhver, der har set den berømte tegnefilm med Pluto, der bliver mor.

Skruk er, når hun er klar til at lægge sig tålmodigt og vente 21 dage.

Med venlig hilsen
Per Kølster
Agronom, KØLSTER malt og øl

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Kan man spise befrugtede hønseæg?