Mexikansk hønsefoder – hvad hedder planten?

Jeg er lige kommet hjem fra Mexico, hvor jeg så denne plante, som de giver til hønsene, så deres blomme kan blive rigtig gul.

Ved I, hvad den hedder?

Tagetes

Den gulblomstrende plante, man i Mexico bruger til hønsefoder. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Eigil Brandborg, november 2012

Svar

Der er ingen tvivl. Planten er et eksemplar af Tagetes tenuifolia eller Smalfliget Fløjlsblomst, som er vildtvoksende fra Mexico til Columbia.

Tagetes indeholder det gule farvestof lutein

Tagetesarternes blomster indeholder i varierende grad farvestoffet lutein, som af EU er godkendt til brug i mad samt i fjerkræfoder for at opnå mere gule blommer og skind. Det er dog ikke Tagetes tenuifolia, men Tagetes erecta, der dyrkes til udvinding af bl.a. lutein.

Se artikel om Tagetes erectas brug i produktion

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Mexikansk hønsefoder – hvad hedder planten?