Er de rød-brune pupper jeg finder i køkkenhaven skadedyr?

Er der nogen der har kendskab til en lille kokon eller puppe? Den er ca. 0,8–10 mm lang, kraftig rød-brun i farven og forefindes ret mange steder i min køkkenhave. Hvis man tager og skærer den over er den lysegul indeni. Hjælp søges, da jeg ikke aner, om det er et nyttedyr eller et skadedyr.

Med venlig hilsen
Lisette Berg, maj 2003

Svar

Jeg skyder på, at der er tale om en stor brun mumiepuppe, hvor fordelen er dækket at gennemsigtig, glinsende puppehud, således at den kun omslutter forvinger og lemmer som kan skelnes igennem? Øjnene er ligeledes synlige. Er der tale om en sådan, hører puppen hjemme mellem sommerfuglene, og er enten en småsommerfugl (natsværmer) eller en storsommerfugl (dagsommerfugl). Når sommerfuglen er klækket hører den til sæsonens 1. generation, der har overvintret i jorden. Umiddelbart vil et godt bud være ageruglepupper, en kraftig natsværmer, hvis larve gnaver dels på rodfrugter dels på stængler; Ageruglens larver kaldes populært for knoporm og kan være stærkt generende i år, hvor de nye larver af første generation favoriseres af lunt og tørt vejr omkring månedsskiftet juni–juli. De yngste larvestadier er følsomme for regn og kulde, og kan bekæmpes med vanding af afgrøderne. Der kan dog også være tale om andre arter. Om pupperne fjernes fra jorden har ingen direkte betydning, men når individerne er klækket, vil de klækkede sværmere snart begive sig ud for at lægge æg, hvorefter en ny generation er klar til at boltre sig mellem grøntsagerne i området. Prøv evt at lægge en puppe, dækket af jord, i et syltetøjsglas, så du kan se det voksne individ når det udklækkes. Der bør være ventilationshuller i låget, og glasset stilles, så det ikke udsættes for direkte sol. Jorden bør være fugtig men ikke direkte våd.

Ugler og uglelarver er nyttedyr, hvis man deler flagermus og visse fugles syn på verden, mens de fleste mennesker nok vil betragte den som skadedyr i havesammenhæng. Sådan er verden så mangfoldig.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Er de rød-brune pupper jeg finder i køkkenhaven skadedyr?