Hvad hedder planten med røde kløverlignende blade?

For 2 år siden købte jeg et par små planter, benævnt rødkløver. Den ligner kløver, men med røde blade og små gule blomster, der bliver til grønne aflange frøkapsler.

Den første sommer var de i potter, om efteråret plantede jeg dem ud i haven, og sidste år var de i moderat vækst, men denne sommer har de taget fuldstændig overhånd.

Når jeg slår rødkløver op på nettet, er det en helt anden plante med grønne blade og røde blomster.

Hvad er det for en plante jeg har – og hvad gør jeg ved den?

Oxalis corniculata

Planten med de røde kløverlignende blade. Foto: Maren-Jette Kristiansen

Oxalis corniculata

Planten har bredt sig nærmest eksplosivt i bedet. Foto: Maren-Jette Kristiansen

Med venlig hilsen
Maren-Jette Kristiansen, august 2012

Svar

Det er brun surkløver, Oxalis corniculata. Smuk og sød, når man køber den i en potte, men kommer den ud i haven, ender den som et besværligt ukrudt. Der burde stå en advarsel på potten.

Læs mere i dette svar om at bekæmpe den: Hvad er det for en smuk gul ukrudtsplante?.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad hedder planten med røde kløverlignende blade?