Hvordan frøformerer man rabarber?

Jeg har høstet en hulens masse frø fra min rabarber i år – en jordbærrabarber er det vist. Jeg har længe gået og drømt om at lave mig en rabarbermark, og nu har jeg jo chancen, men hvad gør jeg med frøene? Min ambition var egentlig til at starte med at benytte et gammelt drivhus, jeg har adgang til, og så frøene i potter, så jeg kan flytte dem let, når de har fået en vis størrelse, og jeg har fundet mig et passende stykke jord. Lyder det rimeligt? Og i så fald, hvornår skal jeg begynde at så?

Jeg læser i øvrigt her på Havenyt.dk, at Karna Maj skriver, at man godt kan så rabarber, men »der kan forekomme uens planter«. Uens planter? Hvad skal det sige?

Med venlig hilsen
David Lorentzen, juni 2008

Svar

Du kan sagtens så de høstede frø. Jeg har kun prøvet at så dem med start i potter i marts i vindueskarmen. Det gik fint. Jeg har også haft enkelte planter, som har selvsået på friland (i mit aspargesbed). Der skulle således ikke været noget til hinder for at så dem i et drivhus. Spørgsmålet er bare, om det er en god ide at så rabarber.

Jeg plantede mine frøformerede ud i maj for en ca. 7 år siden og har stadig tre styks stående af disse frøformerede i min have. Men egentlig bør de graves op, da de ingen af dem har de kvaliteter, som planterne, hvor jeg høstede frøene fra, har. Moderplanterne er meget tidlige og ikke så kraftigvoksende. De tre planter er ikke specielt tidlige, de er kæmpestore og med mere grønne stilke. De har antagelig krydset med en anden sort i min have – eller måske i nabohaverne.

Hvorom alting er, så frarådes det at frøformere rabarber. Det kan næppe siges tydeligere end i Nordisk Illustreret Havebrugsleksikon:

Formeringen bør ikke ske ved frø, da det giver varierende og lidet værdifulde planter, men ved deling af rødder af gode sorter.

Nu kan du jo så overveje, om du vil investere tid i frøformering. Der er stor risiko for, at planterne slet ikke kommer til at ligne de dejlige jordbærrabarber. Hvis jeg skulle dyrke rabarber i større stil, ville jeg nok satse på en meget tidlig sort. Jordbærrabarber er dejlig i en privat have, men giver et lille udbytte, og er ikke tidlig. Spørgsmålet er, om kunderne vil betale for de små lækre rabarber. Eller der er mere økonomi i tidlige rabarber med større stilke og udbytte. For jeg går ud fra, at du tænker på salg, når du vil have en hel mark.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvordan frøformerer man rabarber?