Hvad kommer der ud af kernerne fra en F1 melonplante?

Kan man tage kernerne ud af eksempelvis melon, der er dyrket ved brug af F1 frø, og så regne med at der kommer noget ud af planten?

Eller hvad kan der ske?

Med venlig hilsen
JW, august 2008

Svar

Der vil komme en melon ud af frø taget fra en F1 melonsort – men hvordan kvaliteten af den er, kan man ikke vide på forhånd, men antagelig dårligere. Det eneste, der er sikkert er, at den ikke vil ligne den melon, som du tog frøene fra, da denne er en kontrolleret krydsning mellem to udvalgte sorter, som kan være meget forskellig med hensyn til vækst, frugt, blade, udviklingstid osv.

Selv om du skulle få en virkelig god plante ud af en af kernerne, så vil næste generation igen være mere eller mindre forskellige fra den plante, som du tog frø fra.

Så hvis du tænker lidt over, hvor begrænset (og kostbar) dyrkningsplads i et drivhus er, så er det en rigtig dårlig ide at spare 25 kr til en pose melonfrø, hvor man er sikker på et godt resultat.

Hvis du vil tage egne frø med et sikkert resultat, skal du vælge en af de frøfaste sorter.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvad kommer der ud af kernerne fra en F1 melonplante?