Kan man så kvædetræer?

Kan man så kvædetræer. Jeg har bl.a. set et kvædetræ, der blomstrer med lyserøde blomster. Kan jeg tage frø fra kvæden og få samme træ ud af det. Hvis ja, hvornår skal jeg så frøet?

Med venlig hilsen
Margot Tanghøj, november 2008

Svar

Nu er kvæde og »kvæde« to ting. Dels kan der være tale om den egentlige kvæde, nemlig Cydonia oblonga, der ofte går under navnet pærekvæde. Og dels kan der være tale om forskellige arter og sorter af japankvæde, Chaenomeles.

Hvad angår Cydonia, så er svaret let: man kan sagtens udså kerner af denne plante og også få gode planter ud af det. Tag dog i betragtning, at alle kvæder sælges som sorter, der er podet på en vildstamme. Resultatet kan altså blive både godt og mindre interessant, – men sådan er det jo med al frøformering.

Når det drejer sig om Chaenomeles, ligger landet lidt anderledes. De forhandles dels som frøformerede arter (lille japankvæde og stor japankvæde). Disse arter sætter frugter med frø, som kan sås ud, og som vil give planter, der ligner dem, man høstede frugterne på. Men derudover handles der en række sorter, heriblandt en lyserødt blomstrende (den hedder ‘Pink Lady’), som også sætter frugter med spiredygtige frø. Resultaterne er dog usikre, og man kan ikke vide, hvordan den kommende plante bliver med hensyn til vækstform, tornethed, blomsterfarve og blomsterrigdom.

Så derfor er det bedst at skaffe sig et rodskud eller en nedkrogning fra den beundrede sort.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan man så kvædetræer?