Hvornår skal vi beskære figen, som skal flyttes?

Vi skal flytte til et andet hus 1. november og har fået mulighed for at tage vores figenbusk med. Den er 3 år gammel lidt over 1 m høj og har hele tiden stået op ad en sydmur. Den skal også flyttes til en sydmur. Skal vi skære den meget tilbage, når vi planter den, eller skal vi plante den, som den er, og så se tiden an til foråret? Den har båret en del frugter i år, så den trives.

Med venlig hilsen
Birgit Christensen, oktober 2010

Svar

Projektet er meget risikalbelt, men det er prisværdigt, at I ikke uden videre kasserer planten. Derfor et par råd ved flytningen: Sørg for at få så meget rod med, som det er praktisk muligt. Grav hullet på det nye voksested ca. 25 cm dybere end rodnettet gør det nødvendigt, og fyld disse nederste 25 cm op med skærver, grus og kalk (5:5:1), sådan at der er et godt og sikkert dræn under planten. Vent med at beskære, indtil planten selv har vist, hvad den vil undvære – nemlig det visne, der opstår under stresset fra en svækket vandoptagelse.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvornår skal vi beskære figen, som skal flyttes?