Er bær af glansbladet hæg spiselige eller giftige?

Er glansbladet hæg-bær giftige? Kan man roligt spise syltetøj af disse bær? Vi har fjernet stenene.

Med venlig hilsen
Sus Vilmann, september 2013

Svar

Glanbladet hægs bær er bitre og nogle steder står der, at de er giftige, andre steder at de kan laves til marmelade. Blade, kviste og bark indeholde blåsyre (cyanide glycoside). Nogle hjemmesider skriver at alle dele af hæg indeholder amygdalin, men mest i stenene. Alle arter i stenfrugtfamilien indeholder amygdalin – indholdet i sten af hæg skulle indeholde 1,5%.

Vores ekspert Sten Porse har i et tidligere svar Hvad hedder de sorte bær med sten i? gjort opmærksom på, at bærrene er mildt giftige for mennesker.

I artiklen Glansbladet hæg på Wikipedia opgives bærrene til at være giftige.

På Naturstyrelsens hjemmeside står der i artiklen om Glansbladet hæg:

… glansbladet hægs frugter er spiselige, og kan anvendes til marmelade. De er lettere bitre i smagen, og indeholder en cyanid-forbindelse, der lugter af mandler. Blade og bark er giftige.

På Naturguide.dk kan man i artikelen Giftige bær i naturen læse følgende:

Både almindelig hæg og glansbladet hæg får masser af rød-sorte bær. Hæg er i familie med kirsebær og bærrene ligner da også en del. Bærrene kan faktisk spises, men frøene i stenen indeholder amygdalin i varierende koncentration. Amygdalin kan efter indtagelse afgive giftig cyanbrinte (blåsyre). Spyt derfor stenene ud, hvis du spiser bærrene.

Så det må være op til jer – nu I har udstenet bærrene, om I vil vælge at lave syltetøj af dem. Eller I ikke har lyst til at spise dem. Jeg tror, jeg ville plukke en gang hyben, brombær eller surbær i stedet for.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er bær af glansbladet hæg spiselige eller giftige?