Hvorfor kommer der ikke figner på mit figentræ?

Jeg har et dejligt og meget frodigt figentræ. Det står i drivhus i en stor potte. Men – det bærer ikke frugter. Jeg kan heller ikke se, at der er gjort ansats til frugter i år.

Den står i en blanding af spagnum og god muld og bliver gødet lidt med drivhusgødning og den skyder meget villigt.

Hvad er der galt?

Mit frodige figentræ i en stor potte i drivhuset. Foto: Grethe Stabel

Nærbillede af figentræet. Foto: Grethe Stabel

Med venlig hilsen
Grethe Stabel, august 2015

Svar

Jeg er næsten sikker på, at dit figentræ er af en sort, der ikke bærer frugt i Danmark. De findes desværre i handelen.

Glæd dig over det smukke træ, eller prøv at pode en gren på fra et godt træ. Det er ikke så svært med figen.

Der findes rigtigt mange figensorter som du kan have glæde af i drivhus – se her: Figen

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor kommer der ikke figner på mit figentræ?